Volvo Cars har signert en ny avtale med det svenske stålfirmaet SSAB for levering av høy-kvalitets, resirkulert – og tilnærmet utslippsfritt – stål fra 2025.
Volvo Cars er dermed den første bilprodusenten som signerer en leveringsavtale med SSAB for resirkulert og tilnærmet utslippsfritt stål for serieproduksjon. Avtalen er en forlengelse av et langvarig samarbeid mellom de to selskapene, der målet er å være tidlig ute i overgangen til mer bærekraftig stål.
I tillegg til å kjøpe resirkulert og tilnærmet utslippsfritt stål, har Volvo Cars fokus på sine sirkulære ambisjoner gjennom å selge skrapstål. Dette hjelper selskapet med å holde på materialene over lengre tid inne i et lukket system.
– En av de største kildene til karbonutslipp i produksjonsprosessen er stålet vi bruker til å bygge bilene, som i gjennomsnitt står for 25 prosent av alle materialrelaterte utslipp for en ny Volvo-bil. Vi jobber for å nå netto nullutslipp av klimagasser innen 2040, og kutt i stålrelaterte utslipp kan utgjøre en betydelig forskjell, sier Francesca Gamboni, leder for forsyningskjede og produksjon i Volvo Cars.
Det resirkulerte stålet vil bli brukt i utvalgte komponenter i den kommende, elektriske SUV-en EX60, samt andre biler basert på Volvo Cars' neste generasjons SPA3-bilarkitektur. Det resirkulerte stålet oppfyller de samme sikkerhetsrelaterte kravene til styrke og holdbarhet som førstehåndsstål.
SSABs lukkede sirkelsystem resirkulerer skrapstål, som reduserer CO₂-utslipp og forlenger bruksperioden for materialer og naturressurser. Sammenlignet med tradisjonelt produsert stål i Europa genererer SSABs resirkulerte stål nesten 100 prosent mindre CO₂-utslipp i egne operasjoner, og er laget med et resirkulert innhold på nesten 100 prosent.
– Stål er et viktig materiale for å sørge for at produktene våre er sikre, sterke og holdbare, og tradisjonelt sett bidrar det betydelig til våre karbonutslipp. Gjennom denne avtalen har vi tatt et viktig skritt i å redusere miljøpåvirkningen og øke bevisstheten rundt bruk av resirkulerte materialer i vårt leverandørnettverk, sier Gamboni.
Volvo Cars satser på en helelektrisk fremtid og har ambisjoner om å oppnå netto nullutslipp av klimagasser innen 2040. Innen 2030 er målet å ha redusert CO₂-utslippene per bil med 65–75 prosent sammenlignet med 2018-nivåer, ved å kontinuerlig redusere CO₂-utslippene gjennom hele verdikjeden.
Avtalen med SSAB er et eksempel på dette. Den støtter også Volvo Cars’ ambisjoner om sirkularitet, med mål om å bruke gjennomsnittlig 30 prosent resirkulert innhold i hele bilparken innen 2030, og at nye bilmodeller som lanseres fra 2030 skal inneholde minst 35 prosent resirkulert eller biobasert innhold.