Volvo Cars kommer med en betydelig sikkerhetsforbedring av bilbeltet – et helt nytt, multiadaptivt belte. Dette er en verdensledende teknologi med mål om å ytterligere forbedre sikkerheten i trafikken.
Det nye sikkerhetsbeltet får sin debut i 2026, i den kommende elbilen Volvo EX60. Beltet er utformet for å tilpasse seg trafikkvariasjoner og personen som bruker det, takket være sanntidsdata fra bilens avanserte sensorer.
Det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet kan bruke data fra bilens innvendige og utvendige sensorer for å skreddersy beskyttelse til personen, og tilpasser innstillingene basert på både trafikksituasjonen og personlige egenskaper som høyde, vekt, kroppsform og sittestilling.
For eksempel vil en større passasjer i en alvorlig kollisjon få høyere beltebelastning, for å redusere risikoen for hodeskader. Samtidig vil en mindre passasjer i en mildere kollisjon få en lavere beltebelastning, for å redusere risikoen for ribbeinsbrudd.
Dette oppnås ved å øke antallet såkalte «lastbegrensende profilvariasjoner» (load-limiting profile variations) betydelig, som styrer kraften som påføres passasjerene i en eventuell ulykke. Gjennom trådløse programvareoppdateringer vil denne teknologien også utvikles og forbedres med tiden.
– Verdens første multiadaptive sikkerhetsbelte er nok en milepæl for bilsikkerhet og et godt eksempel på hvordan vi bruker sanntidsdata med ambisjonen om å redde liv. Dette er en betydelig oppgradering av det moderne trepunkts sikkerhetsbeltet, en Volvo-oppfinnelse fra 1959 som anslås å ha reddet over en million mennesker, sier Åsa Haglund, leder for Volvo Cars Safety Centre.
Bruk av data for å forbedre sikkerheten
Takket være mer enn 50 år med sikkerhetsforskning og en database med over 80 000 passasjerer involvert i ekte ulykker, har Volvo Cars opparbeidet seg en unik kunnskap om sikkerhet. Dette legger grunnlaget for stadig nye sikkerhetsinnovasjoner, og selskapets egen sikkerhetsstandard – som overgår offisielle testkrav.
Grunnlagt i Volvo Cars' lange historie med å lage sikre biler, har selskapet utforsket nye teknologier for å bedre beskytte ulike mennesker i ulike kollisjonsscenarioer.
Moderne sikkerhetsbelter bruker lastebegrensere (load limiters) for å kontrollere hvor mye kraft beltet legger på kroppen ved en kollisjon. Det nye beltet utvider lastbegrensningsprofilene fra 3 til 11 og øker dermed mulig antallet innstillinger. På den måten kan det optimalisere ytelsen for hver enkelt situasjon og individ.
I motsetning til tradisjonelle systemer kan det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet bruke data fra forskjellige sensorer, inkludert eksteriør-, interiør- og kollisjonssensorer. På under et øyeblikk analyserer bilens system de unike egenskapene ved en kollisjon – som retning, hastighet og passasjerstilling – og deler informasjonen med sikkerhetsbeltet. Basert på disse dataene velger systemet den mest passende innstillingen.
Bedre med tiden
Funksjonene til det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet er utformet for kontinuerlig forbedring via trådløse programvareoppdateringer. Etter hvert som Volvo Cars samler inn mer data og innsikt, kan bilen forbedre sin forståelse av passasjerene, nye scenarier og responsstrategier.
Det nye sikkerhetsbeltet er en del av Volvo Cars sitt større økosystem innen sikkerhet, og fungerer sømløst med kollisjonsputer, passasjeroppdagelse og førerassistansesystemer. Dette samarbeidet gir koordinerte beskyttelsesfunksjoner, forbedret effektivitet og lavere risiko for skader.
Beltet har blitt testet og videreutviklet ved kollisjonslaboratoriet i Volvo Cars Safety Centre – som feirer 25-årsjubileum i år. I dette bransjeledende kollisjonslaboratoriet kan Volvo Cars sine sikkerhetsingeniører gjenskape nesten alle typer trafikkulykker, og utføre tester som overgår de regulatoriske sikkerhetskravene. Dette multifunksjonelle anlegget har vært avgjørende for at Volvo Cars opprettholder sin posisjon som ledende innen bilsikkerhet