Nye ES90 – som starter produksjon senere i sommer og bygges med klimanøytral energi – blir en bil utviklet med fokus på bærekraft. Det fremgår tydelig av bilens nye livssyklusanalyse-rapport (LCA), som viser hvilke materialer og prosesser som bidrar til bilens karbonavtrykk gjennom hele dens livsløp.
Det totale karbonavtrykket for ES90 er 31 tonn, når bilen lades med europeisk energimiks. Ved lading med vindkraft synker tallet til 26 tonn. Med europeisk energimiks er ES90-avtrykket omtrent 50 prosent lavere enn for Volvo S90 mildhybrid og 30 prosent lavere enn for S90 ladbar hybrid. Det er også lavere enn tallene til elbilene EX40 og EC40.
Dermed har ES90 et av de laveste karbonavtrykkene av alle Volvo-modeller så langt. Dette viser at rene elbiler er et godt valg, både for kundene og for miljøet.
Den tredjepartsverifiserte LCA-rapporten identifiserer de viktigste materialene og prosessene som bidrar til bilens karbonavtrykk. Rapporten fokuserer på utslipp av klimagasser og dekker hele livssyklusen – fra utvinning og raffinering av råmaterialer til bilens avhending ved slutten av levetiden.
– Vi går lenger enn lovverket krever og har klare ambisjoner, fordi det er viktig for oss. Målet vårt er netto nullutslipp av klimagasser innen 2040, og vår ambisjon om å lede an innen elektrifisering er ett skritt på veien. ES90 er et uttrykk for vår helhetlige tilnærming til bærekraft, som omfatter sirkulær økonomi, klimanøytral produksjon og ansvarlig forretningsdrift, sier Vanessa Butani, global bærekraftsjef i Volvo Cars.
En helhetlig tilnærming utover kravene
Da Volvo Cars lanserte sin første helelektriske bil i 2019, var selskapet den første bilprodusenten som lovet å offentliggjøre LCA-rapporter for alle sine globale elbilmodeller. Ved å publisere rapportene ønsker selskapet å hjelpe kundene med å ta informerte valg når de skal kjøpe elbil. Siden har Volvo utgitt LCA-rapporter for fem modeller: EX40, EC40, EX30, EX90 og nå ES90.
I tillegg til å være helelektrisk med null lokale utslipp, er ES90 utviklet med en helhetlig bærekraftstilnærming. Den er for eksempel den første Volvo-bilen med selskapets nye 800-volts elsystem. Dette gir fordeler med tanke på lading og energieffektivitet, takket være lettere komponenter som reduserer bilens totalvekt. Bilens design bidrar også til lavere luftmotstand, med en drag-koeffisient på 0,25 – den beste i selskapets historie.
ES90 bygges med 29 prosent resirkulert aluminium, 18 prosent resirkulert stål og 16 prosent resirkulerte polymerer og biobaserte materialer som ekte, FSC-sertifisert tre i kupeen. Innvendig kan kundene velge Nordico-setetrekk laget av resirkulert materiale som PET-flasker og bio-baserte materialer. ES90 leveres også med Volvo Cars’ verdensnyhet, et batteripass basert på blokkjede-teknologi som gjør det mulig å spore råmaterialenes opprinnelse og batteriets helsetilstand.
Den første kundebilen ruller av samlebåndet denne sommeren, og første kundebiler i Norge har estimert levering første kvartal neste år. ES90 kan bestilles nå på Volvo Cars' nettsider.