Alle artikler
No items found.

50 år etter bilbeltepåbudet: Fra høylytt motstand til 99 prosent støtte

Publisert av
Jon-Magnus Thorbjørnsen
Publisert
21.11.2025

I en ny kampanje markerer Volvo og Trygg Trafikk at det i år er 50 år siden Norge innførte påbud om bruk av bilbelte.

På 1970-tallet raste debatten om innføringen av påbudt bruk av bilbeltet. Avisene trykte mangfoldige leserinnlegg med protester, noen mente påbudet truet personlig frihet, og enkelte hevdet beltene kunne være farlige. I dag sier 99 prosent av nordmenn at de støtter påbudet.

Dette viser en helt ny undersøkelse Volvo og Trygg Trafikk har gjennomført i samarbeid med Gallup, som en del av en større nasjonal kampanje. Kampanjen trekker linjene fra 1975 til i dag og minner om at holdninger til sikkerhet alltid er i bevegelse. Det som starter som kontroversielt, ender ofte som helt selvsagt.

– Bilbeltet er et av historiens viktigste bidrag til trafikksikkerhet. Likevel er det fascinerende å se hvor mye motstand det møtte den gang. Kampanjen minner oss om at innovasjon ikke alltid blir tatt imot med åpne armer, selv om vi i dag ser at de sikkerhetsmessige gevinstene er åpenbare, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.

Det moderne trepunkts sikkerhetsbeltet ble oppfunnet av Volvo-ingeniøren Nils Bohlin i 1959. Volvo delte patentet med resten av bilbransjen, og beltet er i dag estimert å ha reddet over en million liv.

Kraftig holdningsskifte på 50 år
I 1973 ba Samferdselsdepartementet Norsk Gallup kartlegge nordmenns syn på et mulig bilbeltepåbud. Resultatet var oppsiktsvekkende moderat sammenlignet med dagens tall. 75 prosent var positive, og i Oslo/Østlandet var tallet bare 68 prosent.Motstanden var sterkest i byene, og argumentene kretset rundt personlig frihet, ubehag og skepsis til effekten.

I dag ser tallene helt annerledes ut. 99 prosent støtter påbud for sjåfører, 98 prosent støtter påbud for alle i bilen og 93 prosent støtter bruk av bøter for å ikke bruke bilbeltet.

Norsk Gallup, i dag en del av Kantar Media, reagerer selv på hvor samstemte funnene er.

– Det er svært uvanlig å se et utslag på 99 prosent i en befolkningsundersøkelse. Slike tall vitner om et helt ukontroversielt tema, bredt forankret på tvers av kjønn, alder og geografi. Det sier mye om hvordan bilbeltet har gått fra stridsspørsmål til selvsagt livredder, sier Nils Petter Strømmen, seniorrådgiver i Kantar Media.

Tørre å utfordre
Trygg Trafikk kjenner de historiske mønstrene godt.

– Bilbeltepåbudet har åpenbart reddet mange liv. I 1975 møtte påbudet stor motstand med argumenter som i dag er helt utenkelige. Denne type motstand er ikke unikt når det gjelder påbud. Vi kjenner det igjen fra diskusjonen om røykeforbud og redningsvestpåbud. I dag diskuterer vi om det burde vært et påbud om bruk av hjelm på sykkel. Hvem vet hva vi tenker om dette om nye 50 år. Historien viser at holdninger endrer seg, og at vi må tørre å utfordre dem, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.

Undersøkelser viser at 97 prosent av dagens personbilsjåfører bruker beltet når de kjører. Likevel, en rapport fra Statens vegvesen viser at av de 47 som omkom i bil, tungbil eller buss i fjor var det hele 17 (36 prosent) som ikke brukte beltet eller brukte det feil. Rapporten anslår at 9 av disse kunne overlevd med korrekt beltebruk.

No items found.